måndag 18 mars 2019

Kycklinggryta och Sant Patrics Day

Vilken helg det har varit. Strålande sol, shortsväder och härligt häng med vänner.
Igår åkte vi till Santa Ponsa för att vara med och fira den irländska högtiden Sant Patrics day.
En super rolig dag med massa aktiviteter för barn (allt var gratis), marknad och matstånd.
Och självklart massa Guinness, vad annars när det är irländskt.
Med en dag där tempen går uppåt 22 grader så kunde det inte bli så mycket bättre.
Så mycket kul vi får uppleva här där så många nationaliteter blandas.

Nu tänkte jag tipsa om en kycklinggryta som jag gjorde förra veckan.
Barnen tog om flera gånger så då fick rätten många  +++++

 
 
Krämig kycklinggryta
 
 
Kycklingfilé
1 röd paprika
 1 st kycklingbuljong
2 dl creme fraiche
1 tsk dijonsenap
1 msk svartvinbärsgelé
1 krm curry
soja
salt
peppar
 
Skär upp kycklingen i smala bitar. Jag använde ett pkt färsk kyckling.
Bryn dom i smör i en stekpanna. Salta och peppra. 
Skär upp paprikan och låt den steka med en stund.
Häll över kycklingen i en traktörpanna/kastrull.
Häll i 4 dl vatten i stekpannan och låt koka ur.
Ha i buljongen.
Häll sen fonden över kycklingen och låt sjuda upp.
Häll i creme fraiche, senap, gelé, curry och soja.
Låt sjuda ca 5 minuter.
Servera med ris!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...