söndag 10 juni 2018

Vaniljbulle i långpanna

Bullar kan varieras i många olika former och smaker. Jag älskar bullar.
Finns inget godare en nybakad bulle till kaffet. Men där är det delade meningar i familjen.
En vill enbart ha kanelbulle, en vill ha vaniljbulle och den tredje vill inte ha bulle alls.
Inte lätt att göra alla nöjda då.
Att baka bullar i långpanna är väldigt lätt och är perfekt om det är många som ska fika.
Testa dessa om du är en bullfantast som jag!



 
Vaniljbulle i långpanna
25 gram jäst
3 1/2 dl mjölk
1/2 dl sirap
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kardemumma
1/2 ägg
9 dl mjöl
125 gram smör (rumsvarmt)
 
Smula ner jästen i en bunke.
Värm mjölken till 37 grader och häll den över jästen.
Tillsätt sirap, salt, vaniljsocker, kardemumma och ägg.
Rör ihop.
Häll i hälften av mjölet och klicka i smöret.
Kör maskinen och häll i resten av mjölet efter hand.
Degen ska vara ganska lös när den är klar så häll inte i för mycket mjöl.
Låt jäsa 30 minuter.
 
Häll i degen i en långpanna på bakplåtspapper och tryck ut den slät (25x35cm)
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. 
 
Gör en påse marsansås. Ganska tjock så mindre mjölk.
Pensla degen med uppvispat ägg.
Gör små hål i degen (lite huller om buller) och häll i vaniljkrämen.
Grädda i ugnen cirka 25 minuter på 200 grader.
Pudra med florsocker före servering!

Följ oss gärna på instagram @koksresan_kitchen_and_travel
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...