torsdag 14 juni 2018

Kladdkaka med vit choklad

Denna vecka har varit hysterisk med aktiviteter och sena kvällar. Varför måste allt läggas i juni och sista veckan i skolan.
Imorgon kör vi skolavslutning och sen har vi två kalas inbokade i helgen. Sen tar vi sommarlov.
Åh vad jag längtar efter att få slippa ställa klockan, äta frukost i lugn och ro och sena strandbesök.
Jag längtar efter att få umgås med min familj utan stress och ladda batterierna som går på reserv just nu.
Igår bakade jag en god kladdkaka som kan passa till examen eller midsommar.

 
Kladdkaka med vit choklad
 

200 gram vit choklad
200 gram smör
3 ägg
2,5 dl socker
2 dl mjöl
 
Smält smöret i en kastrull.
 Ta av från plattan och ha i den vita chokladen (hackad)
Vispa ägg och socker poröst.
Rör i chokladblandningen och sist mjöl.
Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar kant.
Grädda i ugnen i ca 25 minuter på 175 grader.
Vill du ha den mer fast så 30-35 minuter.
Låt svalna.
 
Glasyr
0,5 dl grädde
150 gram vit choklad
 
Koka upp grädden.
Ta den från värmen och rör ner chokladen (hackad)
Rör om tills chokladen smält.
Låt svalna en stund innan du har på den på kakan.
Låt glasyren svalna på kakan i kylen.
Jag hade i lite mer grädde denna gång och tillsatte istället florsocker för att få glasyren att stelna.
Dekorera med citron och lime!
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...