tisdag 26 juni 2018

Havrerutor med fyllning

Detta receptet har jag haft i många år men aldrig testat förut. Man sparar massor av recept varje vecka i telefonen och från tidningar. Alltid lika kul att gå in i receptpärmen och titta.
Man får inspiration att ställa sig i köket och att glädja andra med goda maträtter och bakverk.
Hoppas att ni med får inspiration av att att läsa min blogg.

Havrerutor med fyllning
 

250 gram smör (rumsvarmt)
3 dl brun farin
4 dl mjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
3 dl havregryn
 
Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk
1,5 pressad citron
 
Ugn: 175 grader
 
Sätt på ugnen.
Blanda smör och brun farin.
Tillsätt mjöl, bakpulver och salt.
Sist i med havregryn.
Blanda ihop till en deg. Jag använde händerna för krama ihop alla ingredienser.
Ta en ugnssäker plåt (20x30) och lägg i bakplåtspapper.
Tryck ut halva degen i botten.
Blanda ihop allt i fyllningen och häll det över degen i botten.
Smula sedan över resten av degen.
In i ugnen cirka 30 minuter eller tills kakan fått fin färg.
Låt kakan svalna innan du skär upp den i bitar.
Gärna i kylen en stund.
 

Smaklig fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...