lördag 30 juni 2018

Fryst marängrulltårta med blåbär

Idag har det varit så varmt här. Man orkar inte göra så mycket såna här dagar och alla som bor här blir aktiva först på kvällen. Vi ändrar om dagarna mer och mer likt dom och stränderna får endast besök framåt sen eftermiddag. Runt sex är det som skönast när man ska i och bada.
Vi börjar anpassa oss efter nästan två år på ön och det är så skönt tempo här.
Vi var och hämtade Ville nere på stranden nyss där han hade varit med på en aktivitetsdag och då passade vi på att äta lunch där. Vi testade en ny restaurang som serverade mycket grönsaker som var lokalodlat. Vi smakade på en ny rätt som var friterad avokado, så himla gott!
Men igår när vi hade ätit middag så bjöd jag på dessa till efterrätt.

 
Fryst marängrulltårta med blåbär
 
 
 4 äggvitor
3 dl socker
1 dl mjöl
3 dl vispgrädde
300 gram frysta blåbär
 
Garnering:
Smält choklad
Myntablad
 
Ugn: 175 grader

 
 Sätt på ugnen.
Vispa äggvitorna hårt.
Tillsätt försiktigt socker och mjöl.
Bre ut smeten på bakplåtspapper i en ugnssäker plåt.
Grädda i ugnen ca 15 minuter.
Låt botten svalna och vänd över den på ett nytt bakplåtspapper.
Vispa grädden. Jag hade i en skrapad vaniljstång för lite mer smak (valfritt)
Bred grädden över botten.
Häll över de frysta blåbären.
Rulla ihop till en rulltårta.
Frys in tårtan i aluminiumfolie.
Ta fram en stund innan servering och dekorera med smält choklad och myntablad.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...