onsdag 4 juli 2018

Formbröd

Att ha hembakat bröd i frysen är en lyx tycker jag. Så gott att ta fram på morgonen och bara värma på. Speciellt här där det inte finns ett så stort utbud av mjukt bröd i affären.
Detta recepten är jätte enkelt och brödet är snabbt gjort.
Man kan göra två mindre limpor eller som jag gjorde en stor.
Baka och njut!!

Formbröd
 

50 gram jäst
2 tsk salt
2 tsk socker
50 gram smör
5 dl mjölk
2 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl

Smula ner jästen i bunke.
Tillsätt salt och socker.
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken.
Värm tills blandningen är ljummen.
Häll blandningen över jästen och rör runt tills jästen har löst upp sig.
Häll i grahamsmjölet och sen vetemjölet, lite i taget.
Låt maskinen köra tills du har en fin deg.
Låt jäsa i 40 minuter under bakduk.
Stjälp upp degen på en bänk och knåda den lite. Ta på mer mjöl om det behövs.
Smörj en brödform och lägg i degen.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader.
In med formen i mitten på ugnen i ca 20-25 minuter.
Ta ut och låt svalna en stund.
 


 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...