lördag 14 juli 2018

Chokladmuffins med hallon

Oj så varmt vi har haft det dom sista dagarna. Igår toppade det på 35 grader och samma är nog idag.
Vi är aldrig ute mitt på dagen när det är så här varm. Skönast att sätta på ac:n och hålla sig inne tills solen inte bränner på så. Kvällarna är underbara nu. Idag bakade jag mitt på dagen som avslutades med ett bad i poolen och fika på altanen. Då trivs jag som allra mest.
Här kommer ett till tips på en variant på muffins som är enkelt att svänga ihop och du har fika på bordet inom en halvtimme.

Chokladmuffins med hallon
 
 
175 gram smör (rumsvarmt)
2 dl socker
3 ägg
1 äggula
1/2 dl mjölk
1 3/4 dl mjöl
1/2 dl kakao
3/4 tsk bakpulver
125 gram färska hallon
 
 Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ihop smör och socker poröst.
Vispa i äggen ett i taget. Sen i med äggulan.
Tillsätt mjölken och vispa.
Sist blandar du i mjöl, kakao och bakpulver och vispa ihop till en smet.
Dela hallonen och vänd försiktigt ner dom i smeten.
Ta en muffinsplåt (om du har) och sätt i formarna.
Fördela smeten i dom tolv formarna.
In i ugnen 20 - 25 minuter.
Garnera med florsocker och hallon.
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...