måndag 23 juli 2018

Citronkladdkaka

Vi har ett eget citronträd i trädgården som ger massor av citroner under året. Det är inte såna citroner som man köper i affären utan våra är gigantiska och doftar underbart. Ibland är dom runda, ibland avlånga. Helt underbart att gå ut och plocka själv. Nu börjar säsongen ta slut och dom sista citronerna ramlar av. Sen blommar trädet om och vi får nya citroner någon gång i oktober.
Här nere på Mallorca har vi en "second spring" i oktober och det är när regnet börjar komma igen.
Då blommar det om och gräset börjar bli grönt. Besök gärna ön på höstlovet. Det är lagom varmt och ön är så fin då. Min absoluta favorittid.
Nu tog jag dom sista citronerna och bakade en citronkladdkaka. Så fräsch och smakade toppen.

Citronkladdkaka
 

2 citroner
150 gram smör
2 dl socker
11/2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
 
Smörj och bröa en springform med avtagbar kant.
Smält smöret i en kastrull.
Blanda ihop socker, mjöl och vaniljsocker i en bunke.
Häll över smöret och rör ihop till en smet.
Tillsätt äggen och blanda runt.
Ta citronskal + 4 msk citronsaft och ha i smeten.
Häll smeten i formen.
In i ugnen ca 15 minuter på 175 grader.
Garnera med florsocker.
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...