fredag 6 juli 2018

Stora russinkakor

Idag fyllde jag på kakförrådet som väldigt snabbt tar slut om barnen får nys om det.
Jag gjorde ett sats stora russinkakor som är en av mina favoriter.
Första plåten blev lite misslyckad och dom kakorna kommer jag att använda till min hemgjorda glass.
Recept kommer om någon dag.
Andra plåten blev helt perfekt. Jag sänkte värmen ca 5 grader och lät dom ta lite längre tid på sig.
Runda och stora kakor blev resultatet och betyget blev tummen upp. Även om min yngste pillar bort russinen....

Stora russinkakor
 
 
200 gram smör (rumsvarmt)
2 1/2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl havregryn
russin (ca 1 - 2 dl beroende på smak)
 
Sätt ugnen på 170 grader
 
Rör ihop smör och socker.
Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Sist häller du i havregryn och russin.
Rör ihop allt till en deg. Jag använde händerna.
Rulla till bollar. Precis så som chokladbollar i storlek.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Ha en bit i mellan då dom flyter ut.
In i ugnen ca 10 -12 minuter.
 
 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...