torsdag 19 juli 2018

Vaniljtoppade bullar

Sommaren fortsätter att leverera och jag antar att många utav er besöker stränder om dagarna.
Här har det inte blivit så många strandbesök i år än men vi har ju några månader på oss.
Imorgon tänkte vi faktiskt packa strandväskan och åka till en närliggande strand och äta frukost där.
Skönt att vara där tidigt innan det blir fullt och sen när vi har badat lite så packar vi ihop och åker hem. Till det har jag bakat ett gäng med bullar som är så där fruktansvärt goda att man omöjligt bara kan ta en. Perfekt med bullar till strandbesök tycker jag.

Vaniljtoppade bullar
 

Deg:
1 pkt jäst
4 1/2 dl mjölk (rumsvarmt)
1 dl socker
150 gram smör (rumsvarmt)
ca 11 dl mjöl
1/2 tsk salt
 
Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och lös upp jästen.
Tillsätt socker, salt och hälften av mjölet.
Kör maskinen en stund.
Klicka i smöret och kör tills du har en deg.
Häll i resten av mjölet och arbete degen en stund.
Låt jäsa 1 timme.
 
Fyllning:
200 gram smör
1 msk kanel
1 dl socker
Blanda ihop allt till en smörblandning.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Häll upp degen på en mjölad bänk. Dela den i två bitar.
Kavla ut till en rektangel.
Ha på fyllning och rulla ihop till en rulle. Skär rullen i bitar.
Sätt bullformarna på en ugnssäker plåt och lägg i bullbitarna.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Blanda under tiden en påse marsankräm.
Ta en påse och 2 dl mjölk.
Gör ett litet hål i bullarna och fyll med vaniljkrämen.
Häll över pärlsocker och in i ugnen ca 8 minuter.
Under tiden gör du en sockerlag. Ta en 1 dl vatten och 1 dl socker och koka upp.
När bullarna är klara så penslar du dom med sockerlagen.
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...