onsdag 25 juli 2018

Blåbärskaka med limesmul

Nästa vecka är det dags för oss få njuta av det fina sommarvädret i Sverige. Ska bli så otroligt skönt att komma "hem" en stund. Hoppas att det har svalnat av lite för vi flyr värmen här i augusti.
Jag har förstått att det är mängder med blåbär i skogen i år. Finns inget godare än en nybakad blåbärspaj. Men nu ska jag tipsa dig om en blåbärskaka som blir så där hög och fin som man ser på film. Och sen limesmulet på.. Servera den med en god vaniljglass och mer blåbär. Magi!
Inspiration fick jag från boken Sött, men har ändrat i receptet.

Blåbärskaka med limesmul
 

125 gram smör
1 1/2 dl mjölk
1 dl grekisk yoghurt
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 1/2 dl socker
5 dl mjöl
1 msk bakpulver
100 gram blåbär +2 msk mjöl
 
Limesmul:
75 gram smör
2 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Limeskal från en lime
 
Ugn 175 grader
 
Smält smöret i en kastrull och dra av plattan.
Blanda i yoghurt och mjölk.
Vispa ägg och socker.
Tillsätt mjölkblandningen och rör runt.
Sist har du i mjöl, vaniljsocker och bakpulver.
Vispa till en smet och häll i smeten i en rund pajform som har höga kanter.
Blanda blåbär och mjöl och rör ner dom i smeten.
Dags att göra smulet.
Smält smör i en kastrull.
Blanda resten av ingredienserna i bunke och häll över smöret.
Blanda ihop allt.
Smula över limesmulet över smeten.
In i ugnen ca 30 minuter.
 
 

 
 
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...