måndag 6 augusti 2018

Sverige och vaniljhorn

Nu har vi äntligen landat i Sverige där vi ska vara i 3 veckor. Perfekt väder och lagom varmt.
Vi har hunnit plocka massa blåbär och ätit sånt som vi saknar på Mallorca.
Vi kommer att varva jobb med att vara lediga med barnen. Träffa alla kusiner och kompisar.
Vara ute i skogen så mycket som vi bara kan. Efter 3 veckor kommer längtan vara stor att åka hem och vi brukar känna att vi har gjort Sverige för den här gången. Samma känslor varje gång och det är det som är så härligt att få åka hit då och då. Vi har det bästa av två världar.
Var tvungen att fylla upp med lite kakor när vi kom hit så jag bakade vaniljhorn. Enklare kakor finns inte att baka.

Vaniljhorn med socker
 
200 gram smör (rumsvarmt)
2 msk vaniljsocker
5 dl mjöl
socker
 
Sätt ugnen på 175 grader
Rör ihop smör och vaniljsocker med elvisp.
Tillsätt mjölet och knåda ihop degen med händerna.
Lägg degen i plastfolie och in kylen i 30 minuter.
Dela degen i 3 bitar.
Rulla ut degbitarna till längder och dela upp i små bitar.
Böj småbitarna till horn ock lägg upp på en plåt med bakplåtspapper.
In i ugnen i 12 minuter.
Låt hornen svalna lite och sen vänder du dom i socker. 
 
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Vaniljhorn är så goda. Blev lite sugen på att baka det nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn älskar vaniljhorn och skulle nog gärna tömma kakburken direkt🙂

      Radera

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...