fredag 10 augusti 2018

Oväder och kycklingpaj

Oj vilket oväder som drog in över här i natt. Det åskade och regnade så mycket att vi inte kunde sova. Men vilken skön luft det är idag. Nu är det alldeles lagom varmt också.
I helgen ska vi åka på en liten semestertripp med barnen. Vi har inte bestämt riktigt än vart vi ska utan det får vädret bestämma. Enda som är bestämt är en natt i Jönköping. Ska bli mysigt att semestra i Sverige.
Något som är bra när det är skönt väder ute och man inte vill gå in och laga mat är att göra en paj. Gör den direkt på morgonen och sen kan du bara värma på när det är dags för middag.
Denna paj drar i smakerna åt Västerbottenpaj.

Kycklingpaj med bacon

 
Ugn:200 grader
 
Pajdeg:
3 dl mjöl
100 gram smör (rumsvarmt)
2 msk vatten
 
Fyllning:
1 pkt bacon
2 dl riven prästost
Kyckling (använd grillad eller så steker du kycklingfilèer. Jag använde två stora filéer som jag sen strimlade upp)
 
Äggstanning:
3 ägg
2 1/2 dl grädde
1 tsk salt
 2 krm peppar
 
Blanda ihop ingredienserna till pajdegen.
Tryck ut degen i en pajform.
Förgrädda i ugnen i 10 minuter.
Strimla upp och stek baconen.
Lägg prästosten i pajskalet och strö över kycklingen och baconen.
Blanda ihop allt i äggstanningen.
Häll på äggstanningen över pajen.
In ugnen 40 minuter.
Servera med en god sallad och knäckemacka med prästost!
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...