tisdag 14 augusti 2018

Underbara mini hallongrottor

Här kommer receptet på dom små hallongrottorna som jag gjorde igår när jag väntade på laxen.
Gjorde dom små för att jag tycker att det är lättare att äta och man kan ta flera sorter då. Och är dom små så får man ta två. Barnen äter nog allra helst tio om dom får.
Denna gång testade jag ett nytt recept och jag hittade det i en gammal tidning (Hembakat)
Jag brukar göra ett recept som innehåller socker men i det här receptet ska det vara florsocker istället.
Måste säga att det blev himla gott och inte så där söt smak.
Testa!


 Mini hallongrottor

150 gram smör (rumsvarmt)
1 dl florsocker
1/2 dl majsmjöl
2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
hallonsylt
 
Ugn:175 grader
 
Ställ ut små pappersformar på en plåt.
Vispa ihop smör och florsocker med elvispen.
Tillsätt mjöl, majsmjöl och bakpulver.
Arbeta med händerna ihop allt till en deg.
Rulla till små kulor och lägg i formarna.
Antalet beror på hur små du gör dom.
Gör ett litet hål i kulorna. Jag använder en sked som är runt i skaftet.
Ha i hallonsylten i hålet.
In i ugnen i 15- 20 minuter.
Varsågod fikat ät klart!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...