tisdag 28 augusti 2018

Hemma igen och kanelbullerulltårta

Nu är vi hemma igen på vår underbara ö. Här ligger temperaturen nu runt 30 grader och vattnet är alldeles ljummet. Den här tiden som kommer är den absolut bästa.
Vi börjar sakta komma in i rutiner igen och på fredag startar skolan. Då kommer vi ha två barn på svenska skolan i Palma. Förra året hade vi bara ett. Som tur är så startar dom och slutar samma tid varje dag så då blir det enklare.
Idag fick vi besök av en blivande ny klasskamrat till Ville och hans familj.
Då fick jag en anledning att baka och jag valde att göra en rulltårta med kanelbullefyllning.
Fy vad goda dom blev och jag får hindra mig själv från att tömma fatet i kylen.

Kanelbullerulltårta
 
 
3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
 
Fyllning:
150 gram smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 äggula
 
Sätt ugnen på 250 grader
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Tillsätt mjöl och bakpulver.
Blanda i mjölken.
Vispa till en smet.
Häll smeten i ugnssäker form på bakplåtspapper.
Grädda i 5 minuter.
 
Lägg upp ett nytt bakplåtspapper och häll på socker och kanel.
Stjälp upp kakan på det nya pappret.
Dra av det gamla. Pensla med vatten på pappret så släpper det lätt.
Blanda allt i fyllningen och vispa ihop.
Smeta ut fyllningen på kakan.
Rulla ihop kakan på långsidan med hjälp av pappret.
Snurra in rulltårtan i plastfolie och in i kylen 1 timme.
Garnera med pärlsocker vid servering.
Receptet är från en gammal Hembakat!
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...