torsdag 2 augusti 2018

Värmebölja och brownies med chokladtryffel

Sitter här hemma och rinner bort. Här i Spanien är det nu årets första värmebölja och det är inte kul när det blir så här varmt. Temperaturer som överstiger 35 grader och det är som en vägg när man går ut. Bäst att vara inne och att slå på ac:n helt klart. Skönt att det kommer att vara svalare i Sverige en period nu. Runt 20 grader är som en dröm just nu och det ser ut som om vi kommer att få det nu när vi flyger hem.

Eftersom jag helst tillbringar tiden inne på dagarna så fortsätter jag att baka trots värme.
Igår gjorde jag något som var så gott. Fortsätter i samma spår med choklad och flingsalt.
Ska bjuda mamma och pappa på dessa när dom kommer imorgon och ska vara husvakt.

Brownies med chokladtryffel
 
 
150 gram smör
2,5 dl socker
1,5 dl kakao
1/2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjöl
 
Tryffel:
250 gram mjölkchoklad
1,5 dl grädde
1/2 tsk flingsalt
 
Ugn 160 grader
 
Smält smöret.
Blanda socker, kakao, salt och vaniljsocker.
Tillsätt smöret och rör ihop till en smet.
Rör i äggen och sist mjölet.
Häll ut  smeten i en liten ugnssäker plåt (20 x30) på bakplåtspapper.
Grädda i 20 minuter.
Låt kakan svalna en stund sen vänder du upp den på en skärbräda eller ny plåt.
Låt kakan svalna mer.
Hacka chokladen. Koka upp grädden och dra av plattan.
Häll i chokladen och rör runt tills chokladen smält.
Ha i flingsaltet.
Låt tryffeln sätta sig lite och låt svalna en stund.
Bre ut på kakan och i kylen tills tryffeln stelnat.
Skär i bitar. Blir ungefär 15 st.
 
Receptet har jag fått inspiration ifrån en gammal Hembakat tidning. 
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...