fredag 17 augusti 2018

Kanelbullekladdkaka

Oj så gott det doftar i köket idag. Nybakad kanelbulle. Men det är inga bullar utan en kladdkaka med smak av kanelbulle. Underbart!
Det har regnat i stort sett hela dagen och barnen ville bara vara hemma och ta det lugnt.
Perfekt dag för mig som älskar att gå och pyssla i köket.
Jag älskar det enkla i matlagning och bakning. Min man kan istället stå en hel dag och hålla på i köket eller vid grillen. Här på bloggen försöker vi dock inspirera till det enkla som vem som helst kan laga/baka. Det ska vara lätt att laga men med rätt råvaror och smaker kan du göra underbara rätter.
Samma sak med bakningen. Man behöver inte vara utbildad och göra svåra tårtor för att imponera.
Goda smaker och fin uppläggning gör allt.
Här kommer receptet på kladdkakan.

Kanelbullekladdkaka
 

150 gram smör
3 dl socker
3 ägg
2 dl mjöl
salt (en nypa)
1 tsk vaniljsocker
1 msk mald kardemumma
 
Fyllning:
50 gram smör
2 msk farinsocker
2 msk kanel
 
Ugn:180 grader
 
Smörj en springform med löstagbara kanter.
Smält smöret.
Blanda alla ingredienser i en bunke.
Häll över smöret och vispa ihop till en smet.
Häll upp smeten i formen.
Gör fyllningen.
Smält smöret och blanda i kanel och farinsocker.
Ta en sked och ringla ut fyllningen över smeten.
Gör som en spiral så ser den ut som en kanelbulle.
Ha på pärlsocker och in i ugnen i 25 minuter.
Låt kakan svalna i formen.
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...