torsdag 23 augusti 2018

Chokladmuffins med krossad mintkaramell

Nu börjar vi längta hem ordentligt och speciellt när det har regnat så dom senaste dagarna. Jag känner mig vilsen när jag inte bor hemma. Man har inte sina saker och rutiner.
Igår trotsade vi vädret efter att ha varit inne hela dagen och gav oss ut i skogen. Vi letade svamp men det fanns knappt ingenting. Sommarens torka har nog ställt till det för svampen i år.
Men det var skönt att komma ut en sväng och vi kom hem med ny energi.
Nu öser regnet ner utanför och jag ska bjuda er på ett recept på chokladmuffins med krossad Marianne.

 Chokladmuffins med krossad mintkaramell
 
 
Ugn: 200 grader
 
1 ägg
1 dl socker
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl rapsolja
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl krossade Marianne karameller
 
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjölk och rapsolja.
Blanda i mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker.
Rör runt till du har smet.
 Krossa karamellerna och ha i smeten.
Ställ ut formarna på en plåt och häll i smeten.
Jag fick ut 9 st muffins av smeten.
In i ugnen i 15 minuter.
Låt svala och servera gärna med en klick grädde.
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...