onsdag 20 juni 2018

Hembakade baguetter

Här nere på Mallorca äter man baguetter till frukost, lunch och middag. Dom finns att köpa överallt.
Till och med i vår lilla by butiken så finns det nybakat bröd att köpa varje dag.
Detta är något som vi från Sverige inte är vana vid. Vi är vana vid grövre bröd och gärna knäckebröd som knappt finns här. Tackar för att det finns en stor Ikea butik där vi kan stilla vårt behov utan att behöva dra med det i resväskan över hela Europa.
Nu har jag bakat en omgång hemgjorda baguetter som är så goda och enkla att göra.
Testa du också!
 
Hemgjorda baguetter
 

25 gram jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
1 tsk socker
1 msk rapsolja
10-11 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37 grader och häll över jästen.
Tillsätt salt, socker och olja.
Rör ner nästan allt mjöl och arbeta degen med maskinen i cirka 5 minuter.
Låt jäsa i 25 minuter.
Sätt ugnen på 275 grader.
Ställ en plåt längst ner i ugnen.
 
 
 
Häll på mjöl på arbetsbänken och ha ut degen.
Dela den i fyra bitar.
Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Rulla ut degen till fyra längder. Så långa som plåten är.
Låt jäsa i 15 minuter under bakduk.
Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter.
Efter en minut häll på 1 dl vatten på den tomma plåten.
Stäng luckan fort efteråt.
 
Nu har du härliga baguetter att avnjuta.
Vi ställde fram en skål med riktigt god olivolja och salt från ön att ha på.
 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...