måndag 25 mars 2019

Vit kladdkaka med vaniljkräm

Idag är det sommar här. Så himla skönt att slippa frysa när vi går till skolan på morgonen.
Jag kände direkt imorse att det var en annan värme. Idag var det varmt i luften och inte bara i solen som det har varit förut. Barnen fick klä sig i shorts och t-shirt till skolan för första gången i år.
Alla dofter från blommande träd och buskar. Underbart!

I fredags överraskade jag barnen med den här kakan när dom kom hem.
Så god och lätt att göra.


 
Vit kladdkaka
 

2 ägg
2 dl socker
100 gram smör
100 gram vitchoklad
2,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
 
Ugn: 175 grader
 
Rör ihop ägg och socker.
Smält smöret i en kastrull och rör ner chokladen så den med smälter.
Ha i chokladen i äggblandningen
Blanda i mjöl och vaniljsocker.
Häll smeten i smord form.
Grädda 15-20 minuter.
Låt svalna en stund.
Blanda en påse vaniljkräm (marsansås)
Smeta ut krämen i mitten på kakan.
Pudra med florsocker runt!
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...