torsdag 28 februari 2019

Chokladrutor och sportlov

Den här veckan kör vi sportlov här nere på Mallorca.
Och vi har som mest att göra nu när dom flesta är här nere i sina lägenheter över lovet.
Så det blir jobb på förmiddagarna och att hitta på något kul på eftermiddagarna.
Men efter i dag så checkar vi ut på jobbet och bara fokuserar på barnen.
Imorgon är det Balearernas dag och det är massa aktiviteter i Palma.
På söndag är det den stora karnevalen. Så vi hittar nog något att göra.

I lördags hade vi gäster och då passade jag på att baka chokladrutor.
Dom här har cirkulerat på olika bloggar så jag vet inte riktigt vart dom kommer ifrån.
Jag la till jordgubbar i färskostsmeten för att vi har säsong på dom nu. Blev en god smak.

 
Chokladrutor
 
 
250 gram smör
4 1/2 dl mjöl
1/2 dl kakao
2,5 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
 
Fyllning
2 ägg
300 gram Philadelphiaost
1 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
ca 10 st jordgubbar
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret.
Vispa ihop smöret med mjöl, kakao, socker, vaniljsocker och bakpulver.
Det ska bli en smulig deg.
Ta en 1/3 av degen och tryck ut i ugnsform. Jag valde en lite mindre och fick tjockare
skivor.
Gör fyllningen.
Rör ihop ägg, färskosten, socker och vaniljsocker.
Koka upp jordgubbarna med lite vatten tills dom är mjuka.
Med lite vatten menar jag runt 2 matskedar.
Sila jordgubbarna så du får bort allt hårt.
Blanda i jordgubbssaften i färskostblandningen.
Häll fyllningen över degen.
Sist smular du över resten av degen.
In i ugnen ca 25-30 minuter.
Låt svalna.
Pudra över florsocker och servera med vaniljglass.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...