torsdag 14 februari 2019

Syltbullar och vår

Tiden bara springer iväg och jag hinner inte med att baka som jag vill.
Barnen har varit sjuka och även jag. Som vuxen blir man ju helt däckad så fort man får feber.
Men nu är jag på banan igen och vädret inspirerar till att skapa i köket.
Här har vi nu vår väder och temperaturer som stiger på dagarna när solen är framme.
Idag började jag min dag med en kopp kaffe på en uteservering i hamnen.
Bästa starten!
Vill dela med mig av ett recept på syltbullar som ska kalljäsa.
Jag gjorde ordning degen innan jag åkte och hämtade barnen på skolan.
När vi kom hem så gjorde jag klart dom och barnen fick varma bullar till mellis.
Väldigt poppis.

 
Syltbullar
 
 
9 dl mjöl
250 gram smör (rumsvarmt)
25 gram jäst
1 1/2 dl mjölk (kall)
1 dl kallt vatten
2 msk socker
sylt
 
Häll i mjölet i en bunke.
Fördela smöret i mjölet.
Rör ut jästen i mjölken och vattnet.
Häll i mjölkblandningen i mjölet.
Tillsätt sockret.
Knåda allt till en deg i maskin eller för hand.
Låt degen jäsa i två timmar.
Dela degen i två bitar.
Kavla ut degen till rektangler på ett mjölat bord.
Skär ut fyrkanter.
Lägg en klick sylt på varje fyrkant.
Vik över flikarna mot mitten och tryck ihop.
Lägg i bullformar.
Låt jäsa under bakduk i 20 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg.
Grädda bullarna tills dom fått lite färg.
Garnera med florsocker.
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...