söndag 27 januari 2019

Fuskbiskvier med hallonsmörkräm

Oj vad goda dom här kakorna är. Så där så man får gömma dom för att inte ständigt ha en kaka i munnen. Har ingen disciplin alls när det gäller goda kakor :)
Jag har två förkylda och hostiga barn här hemma och hade inte tid att ställa mig att baka någon längre stund. Och med just tidsbrist så är dessa perfekt.
Jag köpte helt enkelt vanliga mariekex till botten. Här är dom lite tjockare och har lite roligare form
men det funkar med dom som finns i Sverige också. Annars väljer du ett annat kex till botten.


 
Fuskbiskvi med hallonsmörkräm
 
 
10 st Mariekex
100 gram hallon
125 gram smör (rumsvarmt)
1 1/4 dl florsocker
 
125 gram vit choklad
1 msk smör
strössel
 
Värm hallonen i en kastrull tills dom är varma och rinniga.
Pressa ut hallonpuré genom en sil och släng sen bort fröna.
Vispa ihop smöret och florsockret.
Vispa i hallonpurén i smörblandningen.
Bred ut smörkrämen på kexen med en liten topp i mitten.
In i kylskåp i 30 minuter.
Smält chokladen och rör ner smöret.
Pensla på chokladen över kexen och toppa med strössel. 
Låt svalna en stund i kylskåp innan servering.
 

 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...