torsdag 10 januari 2019

Vandring i Portals Vells

Något som vi har infört som en tradition är att ge oss ut och vandra på jullovet.
Denna gången föll valet på att testa stigarna i Portals Vells.


Man kan gå upp på två ställen. Antingen så parkerar man strax före stranden i Portals Vells (som vi gjorde) eller också går man upp i El Toro.

 
 Väldigt barnvänlig vandring och utsikten var magisk när vi kom fram till havet. Vi spenderade några timmar där och bara njöt. Barnen hittade massor av saker att leka med och vi avslutade med en god picknick.

När vi gick tillbaka såg jag att alla pinjeträd hade bon med processionslarver.
Jag hatar dessa larver och det är det enda som är nackdelen med att bo här. Dom brukar komma i början på januari och försvinner i slutet på mars. Har man hund så måste man vara jätte uppmärksam under denna tid. Dessa larver är livsfarliga för hundar och katter om dom kommer i kontakt med dom. Vi människor får utslag och kan få allergiska reaktioner. Så ser du en rad på marken med larver som går i led, rör dom INTE!!!

Vi fick en toppen dag och hit återvänder vi snart igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...