söndag 24 augusti 2014

Rågsiktsrutor

Ett enkelt frukostbröd som du inte behöver kavla ut och arbete med.

Detta bröd går även att kalljäsa över natten (i kylskåp).

Jag ska nästa gång ta en liten mindre form till brödet så man får så där
tjocka och goa rutor som man lätt kan dela och äta.
Nu blev dom lite för tunna för min smak men fortfarande såå goda med smör
och ost på.

 

12 st Rågsiktsrutor
 
25 g jäst
3 dl ljummen mjölk
25 g smör
1 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
8 dl rågsikt
 
Smula jästen i en bunke och tillsätt den ljumma mjölken.
Blanda i smör, salt, sirap och rågsikt.
Ha i rågsikten lite i taget.
Blanda ihop allt till en deg och låt jäsa i 40 minuter.
Tryck ut degen i en avlång plåt.
Skär ut tolv bitar med en kniv.
Låt jäsa igen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 230 grader.
Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter beroende på ugn.
 
Njut av ditt nybakade bröd!
 
Receptet hittade jag på www.tidningenhembakat.se
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...