torsdag 14 augusti 2014

Skomakarlåda i lyxigare variant

Skomakarlåda en en väldigt god vardagsrätt som ofta serveras i många olika varianter på lunchrestauranger. Här har jag lagat en lyxigare variant från grunden med fina råvaror.

Potatismos
Koka potatisen mjuk. Smält i en liten kastrull smör och möjlk.
Vispa potatisen och blanda med mjölken.
Riv i västerbottenost, finhackad persilja, salt och peppar.
Vispa ihop allting till en slät och fin mos.

Rödvinsås
Skär morot, lök, vitlök i bitar, lägg i en kastrull och slå på vin, lagerblad och vatten.
Koka ner till en god konsistens, sila bort alla bitar.
Ha i kalvfond och smör


















Köttet
Jag valde entrecote denna gången annars kör jag med biff.
Stek köttet det sista du gör innan upplägging av hela rätten.


















Övrigt
Stek bacon och låt rinna av, hacka den fin.
Bryn champinjoner och harico verts.

Montera ihop rätten med sås i botten, mos, kött, grönsaker och överst lite bacon och persilja.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...