lördag 6 september 2014

Äppelkaka

I år verkar det vara ett riktigt äppelår och jag håller precis på att göra slut på alla äpplena som jag fick av Villes dagmamma. Lagom söta och perfekta att baka på :)

Denna gången delar jag med mig av ett recept på en äppelkaka som verkligen är en kaka och ingen paj. Jag gillar såna kakor men dom andra i familjen var skeptiska.
Vilken tur att jag gillade den iaf!!

Äppelkaka

4 st äpplen (ganska stora)
100 g smör
1 1/2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
3 ägg
kanel


Skala äpplena och skiva dom i bitar.
Lägg i en form och strö över kanel.
Smält smöret och ställ åt sidan.
Häll i sockret i smöret.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ihop mjölblandningen med smörblandningen.
Sen sist har du i äggen.
Häll smeten över äpplena.

Grädda i ugn ungefär 30 minuter i 200 grader.

Servera med vaniljsås!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...