tisdag 16 september 2014

Chokladrutor med hallon

Eftersom ingen i familjen är speciellt förtjusta i tårta så blev det dessa som vi kalasade på när Jani fyllde år förra veckan.

Jag frös in en plåt och varvade med bakplåtspapper så dom inte skulle kleta ihop.
Ta fram en en stund före servering och låt tina. Det är därför mina ser lite ljusa ut på bilden:) Servera med hallon och vispad grädde!

Chokladrutor med hallon

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
4 dl mjöl
3 msk kakao
1 msk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Frysta hallon

Smält smöret. Vispa ägg och socker.
Blanda dom torra ingredienserna och häll i äggsmeten.
Häll i mjölk och smöret.
Rör om allt till en smet och häll i en långpanna (jag tog en mindre variant och fick mina lite tjockare)
Lägg hallonen över smeten och ställ in ugnen 15 minuter på 225 grader.

Glasyr

100 g smör
2 dl vispgrädde
4 msk socker
4 tsk vetemjöl
2 msk kakao

Smält smöret och tillsätt sen övriga ingredienser i kastrullen.
Låt koka ihop en stund så det blir som en kräm.
Bred krämen över kakbotten.

Låt kakan svalna och sen tar du smält vit choklad och ringlar över kakan
i ett snyggt mönster.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...