torsdag 20 september 2018

Flytt och havrebollar

Just nu är vi mitt i flytten. Om en vecka ska vi vara ute ur huset och jag känner att stressa börjar komma. Försöker packa och köra grejer varje dag nu, men det är svårt när Jani är i Sverige och vi har två barn som ska skjutsas och hämtas. Nu har det i alla fall lugnat ner sig med föräldramöten och välkomstmöten på skolan. Första veckorna är det massor av sånt och man hinner inte sätta sig ner och jobba ordentligt.
Jag har inte så mycket tid över till bakning nu och när barnen ville ha något gott till fikat i fredags så var valet ganska självklart. Det blev havrebollar.

Havrebollar 
 
 
250 gram smör (rumsvarmt)
10 dl havregryn
2 dl socker
1 dl O´boy
1/2 dl kallt vatten
1 tsk vaniljsocker
pärlsocker till rullningen
 
Jag använder händerna till att göra degen.
Blanda alla ingredienser i bunken.
Tillsätt vattnet sist.
Krama ihop allt till deg.
Rulla små bollar som du sen snurrar runt på ett fat med pärlsocker.
In i kylen i en timme innan servering

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...