söndag 23 september 2018

Hallonrulltårta

Idag har vi strålande sol och klarblå himmel. Temperaturen ligger fortfarande runt 30 grader.
Jag säger det igen. September och oktober är dom bästa månaderna här nere.
Nu börjar gräset bli grönt igen och vi kommer att få en "second spring" när allt blommar om.
Var väldigt konstigt första året när man är van att det blir höst i Sverige i september.
Vi har bestämt att ta en dag ledigt idag från flytten och göra en utflykt idag.
Därför bakade jag en hallonrulltårta igår som jag ska baka ner i ryggsäcken idag.
Perfekt till en picknick!

Hallonrulltårta
 
3 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vatten
 
Fyllning:
1 dl hallon
100 gram smör (rumsvarmt)
100 gram Philadelphiaost
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 250 grader.

Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjöl och bakpulver.
Häll i vattnet sist.
Vispa tills du har en smet.
Häll smeten i form (30x40)med bakplåtspapper.
Grädda ungefär i 5 minuter i ugnen.
Ta ut och stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper med socker på.
 
Tina hallonen om dom är frysta.
Tryck ut hallonsaften genom en sil.
Blanda allt till fyllningen i en bunke.
Tillsätt hallonsaften.
Vispa ihop.
Bre ut fyllningen på kakan och rulla ihop.
Rulla försiktigt och använd bakplåtspappret som hjälp.
Min sprack lite för jag hade för bråttom.
Rulla in i plastfolie och in kylen några timmar.
Klar att skivas upp och äta!
 
 

 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...