torsdag 13 september 2018

Grova baguetter

Nu är Valter äntligen färdig med inskolningen och går nu heldagar på förskolan.
Så nu kan jag jobba på igen och göra det jag älskar. Pyssla i köket.
Idag gjorde Jani en så god köttfärssås som fick stå och puttra i köket i timmar.
Då passade jag på att göra dom här grova baguetterna till. Så gott! Går snabbt att göra och kräver knappt någon arbetsinsats.

Grova baguetter
 
 
50 gram jäst
2 msk matolja
5 dl vatten (fingervarmt)
1 tsk salt
9 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
 
Smula ner jästen i bunke.
Tillsätt olja och hälften av vattnet.
Rör runt tills jästen löst sig.
Häll i resten av vattnet.
Blanda i salt, vetemjöl och grahamsmjöl.
Kör maskinen tills du har en deg.
Degen är ganska kladdig.
Häll upp degen på en mjölad bänk.
Dela den i tre bitar.
Använd mjöl på händerna och forma degen till baguetter.
 Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 225 grader.
Låt jäsa i 40 minuter.
In i ugnen i 10-15 minuter
Låt dom svalna en stund innan servering.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...