fredag 19 oktober 2018

Kardemummakaka med banan och hallon

Regnet har bara öst ner i natt men nu tittar solen fram och jag får lite helg känsla.
Bakade den här kakan i förrgår och den blev så god.
Perfekt kaka att packa ner för picknick i skogen i det sköna höstvädret.
Blir så där saftig av bananerna och hallonen bryter av smakmässigt.
Pärlsockret bidrar till en kolasmak.
Tur att barnen är i skolan och jag kan fika hur mycket jag vill.

Kardemummakaka
 
 
 
1 tsk mald kardemumma
100 gram smör (rumsvarmt)
3 dl socker
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
1 dl grekisk yoghurt
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 1 banan
1 dl hallon
pärlsocker
 
Ugn 175 grader
 
Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt ägg.
Häll i mjölk och yoghurten.
Vispa ihop.
Tillsätt mjöl, kardemumma, bakpulver, vaniljsocker och salt.
Smörj en form (med löstagbar kant) med smör och pärlsocker
Häll hälften av smeten i formen.
Skiva bananen i bitar och lägg högst upp på smeten.
Sen lägger du hallonen jämt över bananskivorna.
Häll på resten av smeten och strö över med pärlsocker
In i ugnen ca 50 minuter.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...