lördag 27 oktober 2018

Morotsrulltårta och Sverige

Den här veckan har varit jobbig för oss av många olika anledningar.
Därför är det skönt att vi hade tagit beslutet att ta en veckas höstlov i Sverige med barnen.
Kallt som skrutt är det men så mysigt att bara vara inne. Tända en brasa och dricka varm choklad.
Gå skogspromenader med hunden.
När jag mår dåligt så är bakning en bra terapi. Skingra tankarna och ladda om.
Jag bakade en morotsrulltårta i veckan som blev så bra. Här är receptet!


Morotsrulltårta

 
 2 ägg
1 1/2 dl socker
1 dl finriven morot
1 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma (mald)
1/2 tsk kanel
2 msk olja
 
Fyllning:
100 gram rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
Ugn: 225 grader
 
Vispa socker och ägg pösigt.
Ha i morötterna.
Tillsätt alla torra ingredienser.
Sist har du i oljan. Vispa ihop till en smet.
Häll ut smeten i en långpanna (30x 40 cm) på
bakplåtspapper. Grädda i ca 5 minuter.
Stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper med socker på.

Fyllning:
Vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker.
Vispa upp äggulan lite och blanda i.
Bred blandningen över kakan.
Rulla ihop kakan från långsidan.
Lägg in kakan i kylen en stund innan du skär upp den.






 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...