torsdag 11 oktober 2018

Nutellabullar

Vill börja med att skriva att tankarna är med alla som har förlorat någon i stormen som var i tisdags här på ön. Sista rapporten jag läste var att det nu är 10 döda. Palma var inte drabbat och chocken var stor när vi såg nyheterna på onsdag morgon. En by som blev totalt dränkt med vatten och bilarna som flöt i vattenmassorna. Vägar som har rasat och folk som har blivit instängda. En naturkatastrof som man kommer att minnas här på Mallorca.  

Dom här bullarna trodde jag skulle gå hem hos barnen men icke. Dom var bara intresserade av nutellan :) Jag är själv inte så förtjust i släta bullar så nästa gång gör jag dom ännu mindre så det inte blir så mycket deg. Annars så var bullarna så där barnsligt gott med läcker nutella fyllning.

Nutellabullar
 
 
75 gram smör
2 1/2 dl mjölk
25 gram jäst
3/4 dl socker
en nypa salt
1 tsk mald kardemumma
1 ägg
7 dl mjöl
 
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken.
Det ska vara ljummet.
Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen.
Tillsätt socker, salt, kardemumma, ägg och mjöl.
Kör maskinen tills du har en deg.
Den ska vara lite kladdig.
Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
Rulla små bollar av degen. Använd mjöl om det blir för kladdigt.
Gör ett hål i bollarna med ett finger och lägg i nutella.
Sen nyper du ihop hålet och vänder på bollarna.
Viktigt att du nyper ihop hålet ordentligt.
In i ugnen ungefär 6-7 minuter på 250 grader.
Pensla bullarna med smält smör och rulla dom sen i socker.
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...