söndag 18 november 2018

Mördegskakor med vaniljfyllning

Jag har börjat med ett nytt jobbprojekt och det tar all min tid just nu.
Men jag hoppas att vi snart är i fas igen och kan börja bli kreativa i köket igen.
Här på Mallorca flyter dagarna bara på och vi är snart vid jul igen. En kompis sa igår att det känns som om dagarna går så mycket fortare här en i Sverige. Det stämmer nog. Vi lämnar barnen klockan nio i skolan och hämtar dom fyra. Sen är det oftast någon aktivitet eller lekparkshäng.
Oftast är vi inte hemma före 18.30. Vi har ju några fler ljusa timmar här på vinter som lockar till mer aktivitet.
Jag bakade dessa i förrgår. Mina barn älskar kakor och dom här är perfekta att ta med i picknick väskan. Ta fram ur frysen när ni åker så är dom lagom upptinade att äta när det är dags att fika.

 
Mördegskakor med vaniljfyllning


100 gram smör
0,5 dl socker
2,5 dl mjöl
1 äggula
 
Färdig vaniljkräm. Jag tog Ekströms kallrörda som du blandar ut med kall mjölk.
 
Ugn: 200 grader
 
Använd händer och blanda ihop alla ingredienser till mördegen.
Arbeta ihop till en deg.
Rulla ut till två längder på bakplåtspapper.
Platta till längderna och gör en fördjupning längst med.
Häll i vaniljkrämen i fördjupningen.
In i ugnen ca 10-12 minuter.
Låt svalna.
Bäst är dom när du har haft dom i kylen en stund.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...