måndag 26 november 2018

Pannkaksmuffins

Idag är det sånt där inne mys väder och det stormar nästan ute.
Ganska mysigt att sitta framför datorn och jobba då.
Jani hämtar precis barnen i skolan och sen ska dom vidare på fotbollsträning.
Här på Mallorca tränar dom ute året runt förutom när det är som varmast på sommaren.
Ofta är det ju bra väder men såna här dagar slipper jag helst stå och titta på.
När barnen kommer hem från skolan så är dom nästan alltid hungriga (fast dom får mellanmål i skolan på eftermiddagen...)
När vi ska ha något snabbt och mättande så är dessa pannkaksmuffins perfekta.
Gör bara smeten och häll i en muffinsplåt. In i ugnen och klart. Det bästa är att det blir som ett litet hål på toppen och där kan man fylla med lite sylt och grädde. Barnen kan sen äta dom med händerna.
Dom ser kanske inte mycket ut för världen men är väldigt goda!

 
Pannkaksmuffins
 
 
3 dl mjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
5 dl mjölk
3 ägg
 
Ugn: 225 grader
 
Smörj muffinsformen
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Häll i hälften av mjölken och rör till en smet.
Tillsätt resten av mjölken och äggen.
Rör ihop och häll i smeten i muffinsformen.
In i ugnen i ca 15 minuter.
Dom åker upp som små bollar i ugnen men dom sjunker ihop så snart du tar ut dom.
Servera med sylt och grädde!
 
Receptet har jag hittat i en gammal Hembakat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...