lördag 24 november 2018

Saffranskaka med vaniljfyllning

Det är så svårt att få någon slags julstämning när det är strålande sol ute och tempen visar på 17 grader. Men jag vill ändå försöka att få in lite jul här hemma. Så jag bakade en saffranskaka igår.
Så himla gott att fika på idag när pappan i huset kommer hem från Sverige. Som vi längtat.
Ikväll är vi bortbjudna på middag hos kompisar. En bättre lördag helt enkelt.
Imorgon är det julbasar på svenska kyrkan här i Palma. En mysig tradition som är varje år.
Dit ska vi gå för att få mer julstämning och för att få lite glögg.
 
Saffranskaka med vaniljfyllning 
 
 
3 dl socker
4 ägg
2 tsk bakpulver
3 dl mjöl
1 dl kokande vatten
1 påse saffran
 
Vaniljfyllning:
125 gram smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
 
Ugn: 200 grader
 
Stöt saffranet med lite socker i en mortel.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt saffranet och mjölet blandat med bakpulvret.
Häll i det varma vattnet.
Vispa till en smet.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
Häll i smeten och grädda i ca 25 - 30 minuter.
 
Gör vaniljfyllningen.
Smält smör och häll i mjölken.
Tillsätt vaniljsockret.
Låt koka upp.
Rör hela tiden så inte mjölken bränns.
 
Dela kakan på mitten. Häll på vaniljfyllningen.
Den ska vara ganska lös. Blir bra när det får svalna.
Lägg på locket och låt kakan svalna.
Dags att fika!
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...