torsdag 22 november 2018

Sockerbullar

Är ni precis som jag tokiga i fyllda bullar. Såna där krämiga goa bullar som är som magi i munnen.
I så fall måste ni testa och baka dom här bullarna. Bara degen är så god.
Ville sa att det var nog den godaste deg jag någonsin gjort. Men han älskar också deg:)
Du fryser dom när dom är klara och har svalnat. Sen tar du upp dom från frysen när det är dags att fika. Smält smör och pensla bullarna med och så på med socker. Mums!

Sockerbullar
 
 
25 gram jäst
2,5 dl mjölk
75 gram smör (rumsvarmt)
3/4 dl socker
1 nypa salt
1 tsk kardemumma
7-8 dl mjöl
 
Vaniljkräm (Ekströms kallrörda)
Det går naturligtvis att göra egen, men i brist på tid så fick
det bli den här.
 
Ugn: 225 grader
 
Smula jästen i bunke.
Värm mjölken till 37 grader och häll det över jästen.
Tillsätt smör, socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl.
Arbeta degen i maskinen. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
Låt jäsa ca 30 minuter.
Lägg upp degen på ett mjölat bord.
Dela den i två bitar.
Kavla ut två fyrkanter.
Skär ut 9 fyrkanter i varje degbit.
Vill du ha större bullar så ta färre fyrkanter.
Lägg på en klick vaniljkräm.
Vik ihop fyrkanten och nyp ihop den det sista du gör. Det får inte vara hål någonstans
för då rinner vaniljkrämen ut.
Lägg bullen med skarven neråt.
Låt jäsa en stund på plåten.
In i ugnen 8-10 minuter.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...