onsdag 16 maj 2018

Kalas kakor med choklad

Detta är en perfekt kaka till kalas och det är därför jag valt att kalla dom det.
Vem gillar inte choklad liksom?
Dessutom är dom super enkla att baka och det är alltid ett plus när man står där med andan i halsen och inser att kalaset är imorgon.
Mina killar älskar dessa och då är den ena riktigt kräsen när det gäller fika bröd.
Man kan använda vilken av Marabous chokladkakor man känner för. Jag använde mjölkchoklad.


 
Kalaskakor med choklad
 
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 msk sirap (ljus)
 
1 stor förpackning mjölkchoklad
 
 
Rör ihop smör och socker.
Ha sedan i mjöl, vaniljpulver och bakpulver.
Sist sirap.
Använd händerna och arbeta ihop till en deg.
 
Lägg ut chokladen med en rad som en längd på bakplåtspapper.
Rulla sedan degen till en lika lång längd och lägg den på chokladen.
Sedan trycker du ut degen över chokladen och plattar till med en gaffel.
 
In i ugnen på runt 170 grader i 10 minuter. Håll koll så inte chokladen blir bränd under.
Låt svalna och skär upp i små bitar.
Lagom bit för små barn att äta och alla kommer att älska dessa!
 
 
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...