fredag 4 maj 2018

Vetekrans med mandelmassa och hallon

Fredag och helg igen.
Idag har vi haft riktigt dåligt väder här på Mallorca och jag kunde baka med gott samvete.
På söndag väntar vi efterlängtat besök och frysen är nu fylld.
Det är det bästa med att bo utomlands, att vi får sån kvalitéts tid med alla som kommer på besök.
Mycket mera än när vi bodde i Sverige. Vi har tid att sitta och prata långt in på nätterna och bara umgås. Underbart!
Idag gjorde jag en stor vetedeg och gjorde några kransar/flätor med olika fyllningar.

 
 
Vetekrans med mandelmassa och hallon
 
 
Deg
 
50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
15 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en bunke.
Smält smör och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader
Häll vätskan över jästen.
Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjöl.
Häll i mjölet lite i taget.
Kör ihop det till en fin deg och låt jäsa under duk i 45 minuter.
 
Dela degen i två delar och kavla ut till rektanglar.
 
 
Fyllning
 
200 g mandelmassa
1 dl socker
2 1/2 tsk vaniljsocker
125 g smör (rumsvarmt)
 2dl hallon
 
(Jag gjorde dubbel fyllning och det blev så saftigt)
 
Bred på fyllningen på degen.
Sen tar du hallonen och smular på.
 
Jag rullade min krans från långsidan och vek ihop det till en rund ring.
Sen klippte jag skåror överst för att få ett mönster. Gör inte för mycket bara så fyllningen
rinner ut.
Låt jäsa 30 minuter under duk.
Pensla med uppvispat ägg och ha på pärlsocker.
In i ugn ca 15 minuter
 
Allt gott!!
 


 
 
 


 

1 kommentar:

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...