söndag 13 maj 2018

Vetelängd och äntligen sommarväder

Nu är ordningen återställd och våra fina vänner har åkt hem till Sverige igen efter en mysig vecka ihop. Vädret i början på maj har varit väldigt varierande och stundtals kallt också.
Sverige har haft kanon skönt väder har jag sett.
Men i fredags hade vi en riktig sommar dag och lite förkänning på vad som väntar framöver.
Så härligt och vi tillbringade dagen på en favorit strand. Tips om den kommer i nästa inlägg.

Här kommer ett recept på en annan fyllning jag gjorde med vetedegen förra veckan.
En enkel kanelfyllning men så god.

Hittade inspiration i en extra tidning om bullar från tidningen Hembakat.

Degen hittar du recept på här



Kanel fyllning till vetelängd
 
75 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk mald kanel
 
Rör ihop allt ordentligt.
När du har kavlat ut degbitarna så smörar du dom i mitten med kanelröran.
Den här längden flätade jag så det skulle vara lätt att skära upp bitar.
Du skär skåror snett ut från fyllningen och neråt.
Sen lägger du flikarna omlott på varandra hela vägen. Se till att det inte blir något mellanrum.
Låt degen jäsa ca 30 minuter.
Sen penslar du med uppvispat ägg och ha på pärlsocker.
In i ugnen 15-20 minuter på 200 grader.
Ha en härlig fika stund!
 
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...