tisdag 1 maj 2018

Ledig dag och karusellkakor

Igår var min äldsta kille hemma från skolan med feber och det blev inte så många jobb timmar för mig. Istället bestämde vi oss för att baka lite.
Denna gång blev valet att baka små karusell kakor. Dessa är inte större än en 5 krona och passar lagom till en kopp kaffe. Jag gick efter ett gammalt recept från Hemmets men söker man så finns massa olika recept på nätet.

 
Karusellkaka
 
6 dl vetemjöl
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
225 g rumsvarmt smör
2 msk grädde
2 msk kakao
 
Ugn:200 grader
 
Blanda mjöl, florsocker och vaniljsocker.
Ha i smöret och blanda ihop till deg med händerna.
Tillsätt grädden.
 
Dela degen i två bitar.
I den ena har du i kakao.
 
Kavla ut till två plattor.
(jag gjorde fyra plattor och två rullar för att få dom små)
Lägg kakaodegen över den ljusa och kavla ut tills måttet blir ungefär 20x30
Rulla sedan degen precis som du rullar en rulltårta.
Från långsidan tills du fått en rulle. Bra att kavla ut på bakplåts papper.
Lägg i kylen en timme.
Sen är det bara att skiva upp kakorna på en form med bakplåtspapper och grädda i ugnen i ca 5 minuter.
Jag gjorde mina ca 1 cm tjocka.
 
 
 
 
Dessa blev poppis!!!
 
Ha en fortsatt fin 1 maj
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bärpaj

När jag ska baka vill jag ha tid och inte stressa. Ta min tid i köket och bara få vara. Nu har vi haft mycket jobb och så var vi i Sverige ...